Jak działa klucz dynamometryczny?


Większość śrub w aucie przykręca się "na oko", czyli z reguły mocno, tak aby się nie odkręcały. Są jednak takie połączenia, które należy skręcać właściwym momentem – mówiąc wprost: z właściwą siłą. Wszędzie, gdzie śruby łączą ze sobą części aluminiowe lub aluminiowe i stalowe, niezbędna jest precyzja. Uwaga: jednym z elementów, które wymagają niezwykłej precyzji podczas przykręcania, jest głowica silnika.

Nie tylko ważna będzie siła przykręcenia poszczególnych śrub, lecz także właściwa jego kolejność. Aby wiedzieć, kiedy przestać kręcić, musimy mieć klucz dynamometryczny.

Klucz dynamometryczny - jak go używać

Ustawiamy właściwy moment i zaczynamy powolutku dokręcać śrubę. W chwili, gdy zaczyna ona stawiać właściwy opór, w główce klucza słychać charakterystyczne kliknięcie. Większość kluczy – jeśli zignorujemy kliknięcie – pozwoli dalej dokręcać śrubę i nawet ją zerwać. Jeśli nie jesteśmy pewni, zwalniamy nacisk i ponownie dociągamy. Jeśli dokręcenie jest wystarczająco silne znów usłyszymy "klik". Możecie jeszcze napotkać stare klucze dynamometryczne ze strzałką i skalą. Podczas pracy strzałka wychyla się, wskazując na skali aktualny moment przykręcenia śruby.

Klucz dynamometryczny - ważny jest moment

Czy wiesz, że właściwy moment dokręcenia jest bardzo ważny przy wkręcaniu śrub kół? Zauważcie, że w wielu dobrych serwisach oponiarskich po użyciu klucza pneumatycznego lub elektrycznego mechanik podchodzi do każdego koła z kluczem dynamometrycznym i ręcznie dokręca każdą śrubę z właściwym momentem. Zysk z tego jest taki, że śrubę potem łatwo odkręcimy (nie trzeba stawać na kluczu do kół) i śruby nie rozciągają się. Można je bez ryzyka przykręcać i odkręcać wielokrotnie.

Właściwy moment dokręcenia śrub kół to z reguły (nie zawsze!) 80-100 Nm. Klucz dynamometryczny przydaje się bardzo do przykręcania śrub i nakrętek wykonanych z tworzyw sztucznych. Takie nakrętki często używane są do łączenia delikatnych elementów plastikowych wnętrza, osłon pod maską itp. Plastikowe śruby oraz nakrętki przykręca się jednak niewielkim momentem (np. 4-6 Nm) i potrzebny jest do tego malutki, profesjonalny klucz dynamometryczny.

Klucz dynamometryczny - tego nie rób!

Klucz dynamometryczny nadaje się wyłącznie do przykręcania śrub i nie wolno nim niczego odkręcać. Odkręcając zapieczoną śrubę, możemy go zniszczyć. Jeżeli mamy problem z taką śrubą, która stawia duży opór, że jest groźba omsknięcia klucza, wykorzystajmy rozszerzalność termiczną metali. Często wystarczy rozgrzać element, w który została wkręcona śruba, aby dała się odkręcić niemal bez oporu.

Profesjonaliści w warsztatach używają palników, w warunkach garażowych możemy posłużyć się tanią opalarką. Efekt będzie podobny. Śruby mają tendencję do zapiekania się szczególnie w miejscach, na które działają bardzo wysokie temperatury. Dotyczy to np. zacisków hamulców, a także śrub kół (w niektórych modelach samochodów). W takich miejscach zapobiegniemy późniejszym problemom z ich odkręcaniem, smarując gwinty odrobiną pasty miedziowej. Wartości momentów dokręcania śrub w różnych samochodach podawane są w książkach opisujących poszczególne modele aut.

 

Źródło:  Auto Świat

Momenty dokręcania kół kluczem dynamometrycznym

MARKA MODEL STALOWE (Nm) ALUMINIOWE (Nm)
Alfa Romeo 145/146,147, Spider/GTV 83-103 83-103
155 73-90 83-102
156 98 90
166 86 86
Audi wszystkie modele 120 120
BMW 3(E36), 5(E34), 7(E38) 90-110 90-110
1(E87),3(E46),5(E39),Z3,Z8 110-130 110-130
7(E65/66), X3, X5 130-150 130-150
Chrysler wszystkie modele z wyłączeniem: 135 135
Jeep Wrangler 109-150 109-150
Citroen Saxo, Berlingo 85 85
C3, C5 80-100 80-100
Xsara, Xantia, XM 90 90
Evasion, C8 100 100
Daewoo wszystkie modele 90 90
Daihatsu wszystkie modele 90-120 90-120
Fiat wszystkie modele z wyłączeniem: 86 86
Stilo, Coupe 98 98
Ulysse 100 100
Ford wszystkie modele z wyłączeniem: 85 85
Probe 89-117 89-117
Galaxy 170 170
Windstar 115-142 115-142
Maverick 133 133
Explorer 135 135
Honda wszystkie modele 110 110
Hyundai wszystkie modele z wyłączeniem: 90-110 90-110
H1 Starex 120-140 120-140
Isuzu Trooper 118 118
Kia wszystkie modele z wyłączeniem: 88-118 88-118
Magentis 90-110 90-110
Carnwal. Sportage 88-108 88-108
Lancia Y, Delta 86 86
Lybra 83 103
Kappa, Thesis 98 98
Zeta, Phedra 100 100
Land Rover Freelander 115 115
Defender 100-120  
Discovery, Rangę Rover (02-->) 140 140
Rangę Rover (-->02) 108 108
Mazda wszystkie modele z wyłączeniem: 90-117 90-117
121 85 85
626, Premacy 80-115 80-115
Xedos 9 88-127 88-127
Tribute 133 133
B2500 118-147  
Mercedes-Benz M12 110 110
M14 150 150
G 190 140
M 150 150
V, Vito 175 175
Mini wszystkie modele 90-110 90-110
Mitsubishi Colt, Lancer, Galant 98 98
Carisma, Space Star 98-117 98-117
Eclipse 117-137 117-137
3000 GT 120-140 120-140
Pajero 100-120 100-120
L200 120-140 100-120
Nissan wszystkie modele z wyłączeniem: 98-118 98-118
Terrano II, Patrol, Pick-up 118-147 118-147
Opel wszystkie modele z wyłączeniem: 110 110
Agila 85 85
Speedster 80-85 80-85
Sintra 140 140
Frontera 120 120
Peugeot wszystkie modele z wyłączeniem: 85 85
306 80 80
307,406/Coupe, 605,607 90 90
806,807 100 100
Renault wszystkie modele z wyłączeniem: 90 90
Kangoo 4x4, Clio II Sport 105 105
Scenie RX4, Laguna II 105 105
Megane II, Vel Satis 110 110
Avantime, Espace (-->02) 100 100
Espace (02~>) 130 130
Rover wszystkie modele z wyłączeniem: 110 110
Mini (—>01) 63 50
MGZT 125 125
Seat wszystkie modele z wyłączeniem: 110 110
Ibiza (02-->), Leon, Toledo 120 120
Alhambra (-->01) 140 170
Alhambra(01->) 170 170
Skoda wszystkie modele z wyłączeniem: 120 120
Felicia 110 110
Subaru wszystkie modele z wyłączeniem: 78-98 78-98
Justy 50-70 50-70
Suzuki wszystkie modele z wyłączeniem: 85 85
Swift 50-70 50-70
Jimmy 95 95
Samural 50-80 50-80
Vitara, Grand Vitara 95 95
Toyota wszystkie modele z wyłączeniem: 103 103
Landcruiser 110 110
Hilux (97->) 140  
Volvo wszystkie modele z wyłączeniem: 140 140
S40/V40 110 110
V50 70-100 70-100
Volkswagen 4-otwory 110 110
5-otworów 120 120
Sharan (01-->) 170 170
Touareg, T4 (-->95) 160 160
Multivan T5, T4 (95-->) 180 180

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter

Opony i Alufelgi

OponyAlbert.pl

Ignacego Matuszewskiego 11
80-288 Gdańsk

Brak możliwości odbioru osobistego zamówień pod tym adresem.

Infolinia: +48 730 77 77 66
kontakt@oponyalbert.pl