Test opon letnich ADAC 2017 – rozmiar 195/65R15
Test opon letnich ADAC 2017 – rozmiar 195/65R15
Wielu kierowców większą uwagę przykłada do opon zimowych, gdyż to właśnie ta pora roku kojarzy się z problemami z przyczepnością. Należy jednak pamiętać, że zawsze to od jakości opon zależy nasze bezpieczeństwo – w końcu te cztery kawałki gumy są jedynym łącznikiem samochodu z nawierzchnią. Dlatego niezależnie od pory roku warto postawić na opony, które zapewnią dobrą przyczepność. Jak dowiedzieć się, które modele są godne uwagi? Z pomocą przychodzą testy porównawcze. Co sezon takie próby przeprowadza między innymi niemiecki automobilklub ADAC. Na letni sezon 2017 sprawdzono opony w popularnym rozmiarze 195/65R15 (o indeksie prędkości V), które używane są głównie samochodach segmentów C i D.
Oceny końcowe oparto o cząstkowe w kilku kategoriach – jazdy po suchym (20 proc. końcowej noty), mokrym (40 proc.), hałasu/komfortu (10 proc.), zużycie paliwa (10 proc.) i odporność na ścieranie (20 proc.).
Im niższa nota punktowa tym lepiej (w skali od 0,6 do 5,5), ale dodatkowo ADAC dzieli jeszcze na końcowe oceny na pięć zakresów.
Opony „wystarczające” (oceny 3,6-4,5)
Zdecydowanie najgorszą ocenę uzyskały opony GT Radial Champiro FE1. Ogumienie firmy pochodzącej z Singapuru zdecydowanie ustępuje produktom bardziej uznanych marek. Może się ono pochwalić małym wpływem na spalanie i sporą wytrzymałością, ale to oznacza, że mieszkanka gumy jest też mało przyczepna – zarówno na suchej, jak i na mokrej nawierzchni wypadła najgorzej ze wszystkich testowanych kompletów.
Opony „satysfakcjonujące” (oceny 2,6-3,5) W taj grupie znalazło się najwięcej modeli, jednak mimo zbliżonych końcowych ocen ich charakterystyka często jest różna.
Np. opony Michelin Energy Saver+ nie imponują właściwościami jezdnymi na mokrej nawierzchni, są dość głośne i bardzo drogie, ale za to faktycznie pozwolą zaoszczędzić na paliwie i wytrzymają zdecydowanie najdłużej ze wszystkich testowanych modeli. Za to ogumienie firmy Aeolus, o takiej samej nocie łącznej, ma niemal dokładnie odwrotne zalety – zapewnia świetną przyczepność na mokrej nawierzchni i jest tanie, ale za to szybko się zużywa.
Opony „dobre” (oceny 1,6-2,5) Żaden model nie zasłużył na ocenę „bardzo dobrą”, ale większość uznanych producentów znalazła się w ścisłej czołówce zestawienia.
Pierwsze cztery opony uzyskały zbliżone noty, jednak na szczególną uwagę zasługuje ogumienie firmy Esa-Tecar, które wypadło niego gorzej, ale jest najtańsze ze wszystkich testowanych modeli.
Ranking Marka i bieżnik opony Łączna nota Satysfakcja
2,1 Opony „dobre” | |
2 Brigdestone Turanza T001 |
2,2 Opony „dobre” |
3 Continental ContiPremiumContact |
2,2 Opony „dobre” |
4 Goodyear EfficientGrip Performance |
2,2 Opony „dobre” |
5 sa-Tecar Spirit 5 HP |
2,5 Opony „dobre” |
6 Dunlop SPORT BLURESPONSE |
2,6 Opony „satysfakcjonujące |
7 Nokian Line |
2,6 Opony „satysfakcjonujące |
8 Vredestein SPORTRAC 5 |
2,8 Opony „satysfakcjonujące |
9 Aeolus PrecisionAce 2 AH03 |
3,0 Opony „satysfakcjonujące |
10 Kumho Ecowing ES01 KH27 |
3,0 Opony „satysfakcjonujące |
11 Michelin Energy Saver+ |
3,0 Opony „satysfakcjonujące |
12 Sava Intensa HP |
3,0 Opony „satysfakcjonujące |
13 Semperit Comfort-Life 2 |
3,0 Opony „satysfakcjonujące |
14 Hankook Ventus Prime 3 K125 |
3,3 Opony „satysfakcjonujące |
15 Maxxis Premitra HP5 |
3,5 Opony „satysfakcjonujące” |
16 GT Radial Champiro FE1 |
4,0 Najgorsza opona „wystarczająca” |
zródło http://moto.wp.pl/test-opon-letnich-adac-2017-rozmiar-195-65r15
-
Bardzo przydatny materiał.Napewno pomoże w wybraniu odpowiedniego ogumienia :)