Akumulator to ta część samochodu, która może sprawić nam najwięcej kłopotów zimą


Akumulator to ta część samochodu, która może sprawić nam najwięcej kłopotów zimą. Chyba nikt nie lubi takiej sytuacji, gdy rankiem, przy trzaskającym mrozie spieszymy się do pracy, a silnik nie chce odpalić.

 

Nie powinno to specjalnie dziwić, gdyż w okresie zimowym kierowcy intensywnie używają różnych elektrycznych urządzeń, jak chociażby ogrzewania, świateł, ogrzewanej tylnej szyby, radioodbiornika, reflektorów przeciwmgielnych, a wszystkie one pobierają dużo energii akumulatora. Szczególnie, gdy kierowca eksploatuje samochód codziennie na krótkich odcinkach w jeździe miejskiej, nie ma szansy na należyte doładowanie akumulatora. Dlatego, choć to może brzmi mało prawdopodobnie, nawet nowy, dwutygodniowy akumulator może odmówić nagle posłuszeństwa.

 

Pamiętajmy, iż imada niższa jest temperatura na zewnątrz, tym niższa jest temperatura elektrolitu, a tym samym obniża się pojemność elektryczna akumulatora. Już przy zerowej temperaturze na dworze, pojemność akumulatora obniża się o ok. 20%. A jeśli temperatury osiągną niższe wartości niż minus 20 stopni C., to jego pojemność obniży się wręcz do 50%. A pamiętać należy, że szacunki te dotyczą nowych akumulatorów.

 

Przed samą zimą warto więc przyjrzeć się akumulatorowi. Przede wszystkim pamiętajmy, iż nowe akumulatory mają żywotność do ok. 3 lat, więc jeśli nasz dochodzi już do takiego wieku, albo wręcz jest starszy, to możemy się spodziewać różnych przykrych niespodzianek. Pierwsze objawy gorszej pracy akumulatora możemy i powinniśmy zauważyć już sami - jeśli przy uruchamianiu samochodu rozrusznik obraca silnik wolniej niż zwykle lub słabiej świecą reflektory - to możemy zacząć podejrzewać, iż coś dzieje się niedobrego.

 

Co zrobić? Oczywiście można próbować przedłużyć jego żywotność.

 

Zaśniedziałe przewody, klemy można z powodzeniem samemu oczyścić i posmarować wazeliną lub innym odpowiednim do tego środkiem. Pamiętajmy, iż wpierw odkręcamy "minus" akumulatora, a dopiero później "plus". Na odwrót jest przy jego ponownym podłączeniu - wpierw nakładamy zacisk na "plus"." Od czasu do czasu sprawdzajmy też, czy akumulator jest suchy i czysty - gromadząca się woda może powodować różne zwarcia, a tym samym szybsze wyładowanie akumulatora.

 

Niezwykle ważne jest także odpowiednie obchodzenie się z samochodem przy dużych mrozach. Przed rozruchem silnika lepiej wyłączyć wszelkie elektrycznie zasilane urządzenia - radio, światła, klimatyzację, ogrzewanie, ogrzewanie tylnej szyby. Jeżeli silnik nie "odpali", to z ponowną próbą jego uruchomienia poczekajmy z pół minuty. Sama próba uruchomienia nie powinna trwać dłużej niż pięć sekund. Podczas samego uruchamiania trzymajmy wciśnięty pedał sprzęgła. Zawsze istnieje też możliwość uruchomienia silnik poprzez podłączenie się odpowiednimi przewodami do akumulatora innego auta. Warto dlatego mieć tego typu przewody i nauczyć się z nich poprawnie korzystać.

 

Jeśli jeździmy tylko po mieście i na krótkich odcinkach, dobrze jest czasami wybrać się na dłuższą przejażdżkę, aby nasz akumulator mógł się lepiej naładować. Przy naprawdę dużych mrozach można zastosować ocieplenie akumulatora - w tym celu można wykorzystać specjalne materiały z gąbką, a nawet zwykły styropian. W ostateczności pozostaje nam, zwłaszcza jeśli nie będziemy korzystać z auta przez dłuższy czas, zabieranie akumulatora do domu.

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter

Autopay logos

Opony i Alufelgi

OponyAlbert.pl

Ignacego Matuszewskiego 11
80-288 Gdańsk

Brak możliwości odbioru osobistego zamówień pod tym adresem.

Infolinia: +48 730 77 77 66
kontakt@oponyalbert.pl