Czujniki TPMS
TPMS - Czujniki ciśniena w oponach
System kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) to zintegrowany z pojazdem system, który na bieżąco monitoruje ciśnienie gazu w oponie. Istnieją dwa różne typy systemów: bezpośredni (pomiar ciśnienia za pomocą czujnika w feldze), oraz pośredni (pomiar za pomocą czujnika ABS w aucie). Wyświetlacz na desce rozdzielczej pojazdu ostrzega kierowcę, jeżeli system wychwyci spadek ciśnienia w jednej lub więcej opon.
TPMS spełnia trzy funkcje:
Zwiększa bezpieczeństwo jazdy
Zapobiega zwiększonemu zużyciu paliwa spowodowanego zmniejszonym ciśnieniem w oponach
Zapobiega zwiększonemu zużyciu ogumienia spowodowanego niewłaściwym ciśnieniem w oponach
Zgodnie z Dyrektywą UE, od 01 listopada 2014 roku, wszystkie nowe pojazdy opuszczające salony polskich dealerów samochodowych, muszą być wyposażone fabrycznie w czujniki ciśnienia TPMS. Rozporządzenie nie przewiduje jednak, jaki system kontroli ciśnienia w oponach powinien być zastosowany, więc dozwolone są oba systemy, zarówno bezpośredni jak i pośredni, które, spełniają warunki Regulacji ECE-R 64. ECE-R 64 stanowi wyłącznie o funkcjonalności systemów, ale nie narzuca, czy czujnik powinien być oryginalny czy z rynku wtórnego.
W przypadku opon zimowych zaleca się wzrost ciśnienia o 0,2 bara ze względu na wahania termiczne, które prowadzą do spadku ciśnienia w oponach. Najlepiej jest mierzyć ciśnienie w zimnych warunkach co najmniej 30 minut po użyciu pojazdu, aby mieć pewność, że ciepło wytworzone podczas jazdy nie zmieniło ciśnienia. Kontrola opon zimowych musi być przeprowadzana nie tylko po zdarzeniach losowych (takich jak uderzenie w opony), ale przynajmniej raz w miesiącu.