Jazda ekonomiczna
Poniższe 10 porad to zaledwie niewielka zmiana nawyków za kierownicą, ale duża zmiana w wydatkach na paliwo. W połączeniu z oponami MICHELIN o niskich oporach toczenia (GREEN X ) mogą Ci pomóc zaoszczędzić wydatki na paliwo i obniżyć emisję CO2 do atmosfery. Opony Michelin oznaczone logo GREEN X przynoszą poprawę bezpieczeństwa, przedłużają trwałość opon i są przyjazne dla środowiska.
Dzięki oponom oznacoznym logo GREEN X i poniższym radom wzrośnie Twoja mobilność, przyczynisz się do ochrony środowiska i poprawisz wydajność jazdy pojazdem.
1. Staraj się jeździć w równym tempie, unikając gwałtownego hamowania i przyspieszania.
2. Zmieniaj biegi, gdy obrotomierz wskaże 2000-2500 obr./min., tak aby silnik pracował na jak najmniejszych obrotach.
3. Sprawdź ciśnienie w oponach. Zbyt niskie ciśnienie powoduje wzrost zużycia paliwa.
4. Patrz przed siebie, abyś mógł zawczasu ocenić sytuację na drodze i zachować stałą prędkość jazdy.
5. Oszczędnie korzystaj z klimatyzacji, szczególnie w mieście.
6. Zamykaj okna przy dużej prędkości. Otwarte okno zwiększa zużycie paliwa.
7. Wyłączaj silnik, gdy stoisz w korku lub przed przejazdem kolejowym.
8. Nie obciążaj zbytnio pojazdu. Obciążenie powoduje wzrost zużycia paliwa i związanych z tym emisji dwutlenku węgla.
9. Usuń wszelkie niepotrzebne elementy wyposażenia pojazdu, które zwiększają opór aerodynamiczny.
10. Oszczędnie korzystaj ze sprzętu elektronicznego, który zwiększa pobór energii i zużycie paliwa.
Przeciążenie opon
Każda opona ma na boku w opisie między innymi indeksy: nośności, który informuje o możliwym dopuszczalnym i bezpiecznym stopniu jej obciążenia (oznaczenie cyfrowe np. 90 oznacza nośność 600 kg) oraz prędkości (oznaczenie literowe np. H odpowiada maksymalnej prędkości 210 km/h).
Pamiętajmy jednak o tym, że za nośność opony w głównej mierze odpowiada …. ciśnienie! Konstrukcja opony stanowi tylko szczelną bazę do tego, aby umieszczony w niej gaz (powietrze lub azot) nadał całemu układowi odpowiednią nośność, elastyczność i sztywność. Dwie identyczne konstrukcyjnie opony jedna napompowana do 1,5 bara, druga do 2,1 bara będą miały inne nośności! Stąd jazda samochodem z niedopompowanymi oponami jest podobna do tego gdybyśmy założyli opony o niższym (nieodpowiednim) indeksie wynikającym z jego dopuszczalnej masy całkowitej.
Podobny efekt przeciążenia opony może wystąpić w sytuacji montażu opony o niższym indeksie prędkości niżeli przewidział producent pojazdu. Jazda zwłaszcza ze dużymi prędkościami na dłuższych odcinkach (autostrady, drogi szybkiego ruchu) osłabia konstrukcję opony i może doprowadzić do przedwczesnego ich zniszczenia.
Dlatego aby nie mieć problemu z przeciążaniem opon pamiętaj o właściwym (zgodnym z homologacją pojazdu) doborze opon, kontroluj ciśnienie w oponach i nie przekraczaj maksymalnej dopuszczalnej przez producenta pojazdu masy całkowitej.