Kiedy wymienić opony na letnie ?
Kiedy robi się ciepło opony zimowe, produkowane z innej mieszanki gumy niż opony letnie, rozgrzewają się zbyt szybko. Prowadzi to do nadmiernego zużycia bieżnika. Wymiana opon zimowych na letnie to jedna z podstawowych czynności, które należy wykonać przygotowując samochód do jazdy w sezonie wiosennym i letnim.
Przy mrozach i śniegu opony zimowe są wybawieniem. Dzięki nim samochód lepiej trzyma się ośnieżonej drogi, co może uratować życie. Miękkie zimowe opony zużywają się bardzo szybko w wysokich temperaturach i może się okazać, że jesienią trzeba będzie kupować nowe. A zatem zmiana opon zimowych na letnie to po prostu oszczędność. I druga sprawa. Latem warunki na drogach pozwalają na dużo szybszą jazdę niż zimą. Tymczasem większość opon zimowych ma niższe indeksy prędkości, co nie jest żadnym problemem zimą, kiedy siłą rzeczy jeździ się wolniej, ale latem staje się wadą. Opony zimowe nie są przystosowane do szybkiej i jednocześnie bezpiecznej jazdy po rozgrzanej autostradzie. Próby agresywnej jazdy, dynamicznego pokonywania zakrętów na zimowych oponach w letnich temperaturach to nie jest dobry pomysł. Doskonale wiedzą o tym doświadczeni kierowcy i mechanicy Biura Ochrony Rządu, Sejmu, ministerstw czy resortów centralnych. I zmieniają opony na letnie, kiedy zrobi się cieplej. Nie tylko ze względu na oszczędność i bezpieczeństwo. Dzięki zmianie opon wzrasta też komfort jazdy. Gdy zimą kierowcy zmagają się na drodze z lodem i śniegiem, a z powodu zimna szyby w samochodzie są zamknięte, fakt, że opony zimowe są nieco głośniejsze niż letnie nie ma większego znaczenia.
Przy wiosennej wymianie opon o jednej rzeczy trzeba bezwzględnie pamiętać: opony nie mogą być łyse, bo grozi to poważnym wypadkiem. Przed założeniem opon, których używaliśmy w poprzednim sezonie trzeba więc koniecznie sprawdzać, czy nadal nadają się one do jazdy. W myśl przepisów minimalna wysokość bieżnika to 1,6 mm. Poniżej tej granicy opony nie są zdatne do użytku. Jeśli więc ogumienie nie spełnia wymogów kodeksu, przy kontroli drogowej może się nie skończyć na upomnieniu. Policjant może nawet zatrzymać dowód rejestracyjny. Normy kodeksu nie są jednak wyśrubowane. Mówią o wartościach absolutnie niezbędnych dla bezpieczeństwa na drodze. Według fachowców nad wymianą starych opon letnich na nowe odpowiedzialny kierowca powinien się zastanowić już przy klockach bieżnika startych do 3 mm. To kwestia parametrów. Jeśli bieżnik jest częściowo zużyty, opona gorzej trzyma się nawierzchni, droga hamowania się wydłuża i rośnie ryzyko aquaplaningu, czyli poślizgu na cienkiej warstwie wody.
Zbliża się sezon a Ty wciąż nie masz zakupionych opon letnich ? Zapraszamy do naszego sklepu internetowego OponyAlbert.pl