Kontrola bieżnika opony
Sava zaleca, aby regularnie kontrolować bieżniki opon w celu sprawdzenia, czy którakolwiek z opon nie wymaga wymiany. Opona, której bieżnik ma głębokość 1,6 mm lub mniej, może nie działać równie dobrze jak przedtem, co zwiększa ryzyko wypadku...
W bieżnikach wszystkich opon do samochodów osobowych i dostawczych są uformowane wskaźniki zużycia. Są one umieszczone na spodzie rowków bieżnika w kilku miejscach na obwodzie opony. Ich położenie wskazują trójkąciki w obszarze barku. Oponę należy wymienić, gdy powierzchnia gumy bieżnika zrówna się z poziomem wskaźnika. Inaczej mówiąc, jeśli opona jest na tyle zużyta, że wskaźniki zużycia znajdują się na tej samej wysokości co przylegające do nich żebra bieżnika, oznacza to, że głębokość bieżnika opony zmniejszyła się już do 1,6 mm. Oponę należy wtedy jak najszybciej wymienić, ponieważ nie będzie się już zachowywać, jak należy, a zresztą 1,6 mm to jest minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika określona przez kodeks drogowy.
Im mniejsza głębokość bieżnika, tym gorsze zachowanie opony na mokrej nawierzchni. Przy mniejszej głębokości bieżnika opona nie jest w stanie odprowadzać tyle samo wody co przedtem, co zwiększa ryzyko aquaplaningu. Dodatkowo mniejsza jest wtedy skuteczność hamowania na mokrej nawierzchni. Z tego powodu jest generalnie wskazane, aby letnie opony wymieniać, gdy tylko głębokość bieżnika osiągnie 3 mm. Nasze zimowe opony są wyposażone w specjalne zimowe wskaźniki zużycia. Położenie tych zimowych wskaźników zużycia na bieżniku wskazuje w obszarze barku symbol śnieżynki. Jeśli opona jest na tyle zużyta, że zimowe wskaźniki zużycia znajdują się na tej samej wysokości co przylegające do nich żebra bieżnika, oznacza to, że głębokość bieżnika opony zmniejszyła się już do 4 mm. Jest generalnie wskazane, aby zimowe opony wymieniać, gdy tylko głębokość bieżnika osiągnie 4 mm, aby utrzymać ich optymalne zachowanie w warunkach zimowych. Jeśli opony zużywają się nieregularnie, może to oznaczać, że ciśnienie w nich jest niewłaściwe lub że z podwoziem samochodu jest coś nie
w porządku.
- Jeśli rowki bieżnika są głębsze na krawędziach niż na środku, ciśnienie w oponie jest prawdopodobnie zbyt wysokie.
- Jeśli rowki bieżnika są głębsze na środku niż na krawędziach, ciśnienie w oponie jest prawdopodobnie zbyt niskie.
- Jeśli rowki bieżnika są głębsze z jednej strony niż z drugiej, należy jak najszybciej skontrolować zbieżność kół.
Więcej informacji na temat ciśnienia w oponach i wyważania opon można znaleźć na stronach o pielęgnacji poświęconych tym zagadnieniom.