Oznaczenia opon


Opony homologowane (pierwszego montażu) są to opony przygotowane specjalnie do danego modelu pojazdu w celu wykorzystania pełnego potencjału, dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki gumowej i rzeźby bieżnika.

Homologacje dzielą się na trzy grupy:

 

  • homologacja obowiązkowa - opony powinny być montowane w modelu do którego zostały przypisane.
  • homologacja techniczna - opony można wykorzystać w innym aucie, ale tylko gdy spełnia wymogi postawione przez producenta.
  • modele dowolne - dane ogumienie można zamontować w dowolnym samochodzie, a model podany przez producenta zawiera jedynie informację w jakim pojeździe opona była testowana.

 

Oznaczenie homologacja dla samochodów

Znak homologacji Marka samochodu
(+) homologacja ekologicznych samochodów koncernu Volkswagen AG, który obejmuje następujące marki: Volkswagen, Audi, Bentley, Bugatti Automobiles, Porsche, Lamborghini, MAN, Scania, SEAT, Škoda Auto
* BMW
*1
A Toyota
A6A Aston Martin Vantage
A7A Aston Martin
A8A
ALP BMW Alpina
AM4 Aston Martin
AM8
AM9
AMP
AMS
AMV
AMX
AO Audi
AO2
AOE
AR Alfa Romeo
ARR
B Bentley
B1
BC
BL
C+ Volkswagen samochody elektryczne
C1 Chrysler
D Ducati - motopneu
DA Dacia
F Ferrari
FI Fiat
FI JE Fiat Jeep
FO Ford
FO1
FO2
GOE Hyundai Genesis
HN Hyundai
HO Honda
HP Pagani Huayra
J Jaguar
JE Jeep
JLR Jaguar Land Rover
JRS Jaguar
K1 Ferrari
K2
K3
L Lamborghini
LR Land Rover
LS Lotus
LTS
M3 BMW M3
MB1 Mercedes
MC Mc Laren
MC1
ME2 Dallara
MGT Maserati
MO Mercedes
MO1 Mercedes AMG
MOE Mercedes
MO-S
MO-V

Mercedes VAN a pick-up

N0 Porsche
N1
N2
N3
N4
NA0
ND0
NF0
NI Nissan
NR1
OE Škoda
OP1 Opel
PO1 Porsche dodatkowa specyfikacja
POL Polestar 2
RE Renault
RE2
RO1 Audi Quatro
RO2
SK Škoda
T0 Tesla
TO Toyota
TPC Cadilac
VOL Volvo
VW Volkswagen
RR
Klasa efektywności paliwowej
WG
Klasa przyczepności na mokrej nawierzchni
N db
Wartość pomiarowa zewnętrznego hałasu toczenia (dB)
NC
Klasa zewnętrznego hałasu toczenia
3PMSF
Przyczepność na śniegu (3PMSF)
Ice Grip
Przyczepność na lodzie
*
Homologacja BMW
AML
Homologacja Aston Martin
BMW S1
Homologacja BMW
AO
Homologacja Audi
AO1
Homologacja Audi
AR
Oznaczenie dodatkowe dla Alfa Romeo
C1
Homologacja Chrysler
DT
Inny bieżnik pod względem mieszanki lub rzeźby bieżnika
DT1
Inny bieżnik pod względem mieszanki lub rzeźby bieżnika
DT2
Inny bieżnik pod względem mieszanki lub rzeźby bieżnika
DT VOL
Homologacja Volvo (Inny bieżnik pod względem mieszanki lub rzeźby bieżnika)
DT JLR
Homologacja Jaguar (Inny bieżnik pod względem mieszanki lub rzeźby bieżnika)
E
Przeznaczenie do samochodów elektrycznych i hybrydowych
FP
Ford
G1
Niestandardowe wymiary opony
GOE
HYUNDAI GENESIS
H0
Homologacja Honda
HN
Homologacja Hyundai
K1
Homologacja Ferrari
K2
Homologacja Ferrari
K3
Oznaczenie dodatkowe dla Ferrari
J
Oznaczenie dodatkowe dla Jaguar
JLR
Homologacja Jaguar
LTS
Homologacja Lotus
LR
Homologacja Land Rover
MO
Homologacja Mercedesa
MO-S
Oznaczenie dodatkowe dla Mercedes M-Class
MO1
Homologacja Mercedesa AMG
MO1 A
Homologacja Mercedesa AMG
MO2
Homologacja Mercedesa AMG
MOE
Homologacja Mercedesa
* MO
Homologacja BMW / Mercedesa
* MOE
Homologacja BMW / Mercedesa
MO-V
Homologacja Sprinter osobowy
MGT
Homologacja Maserati
NA0
Oznaczenie dodatkowe dla Porsche 911
 NA5
PORSCHE 911
ND0
Porsche Panamera
ND1
Porsche Panamera
NE0
Porsche Macan
NF0
Oznaczenie dodatkowe dla Porsche Pajun
NHS
100 % Off Road
N0
Homologacja Porsche
N1
Homologacja Porsche
N2
Homologacja Porsche
N3
Homologacja Porsche
N4
Homologacja Porsche
T0
Homologacja Tesla
T1
Oznaczenie dodatkowe dla Tesla
T2
Oznaczenie dodatkowe dla Tesla
TAXI
Oznaczenie dodatkowe dla Taxi w Londynie
TPC
Homologacja Cadilac
TV
Oznaczenie dodatkowe dla Ford Transit
VOL
Homologacja Volvo
R
RENAULT
RO1
Homologacja sportowych modeli Audi
S1
Obniżony opór toczenia
S2
Opona z rynku OE z dodatkowo obniżonym oporem toczenia
S3
Homologacja Hyundai
SS
Selfseal
POR
Proffesional Off-Road
RWL
Podniesione białe litery
RBL
Podniesione czarne litery
ORWL
Podniesione Białe Kontury Liter
XSE
Model pochodzacy z USA

 

Skróty na oponach

Oznaczenia i skróty na oponach

Opona ma wiele skrótów i znaków, które są w większości podane w bocznej ścianie opony. Tych różnych form danych, składających się na nazwę opony. Ponieważ te informacje / dane mogą być niezrozumiałe dla laika, stworzyliśmy dla was poniżej artykuł, co pomoże ci wyjaśnić znaczenie tych danych, ale nawet w tytule, który musi być dobrze zrozumiany dla właściwego doboru opon. Poniższy fikcyjny przykład, który pomoże nam wyjaśnić:


245/45 R17 LM25 99V XL MO RFT OWL MFS M+S BRIDGESTONE


- Przykład został celowo zmontowany w ten sposób, aby zawierał jak najwięcej danych, która opona może zawierać. Oczywiście, nie wszystkie opony mają tak długo i kompleksowe nazwe, ponieważ niektóre właściwości wymienione w przykładzie nie maja.

 

Nazwa opon ze wskazaniem indywidualnych danych

Název pneumatiky s označením jednotlivých údajů

1. Szerokość opony w milimetrach [mm]

2. Profil opony (wysokość ściany bocznej). Jest to procent szerokości opon. W powyższym przykładzie jest to 45% z 245 mm

3. Konstrukcja opony. W powyższym przykładzie jest to "Radial"

4. Średnica felgi to cale [1], 1 cal = 2,54 cm = 25,4 mm

5. Nazwa bieżnika

6. Indeks nośności (Li = Load Index). Definicje Li Table i Bliżej. - link do tabeli

7. Indeks prędkości (Si = Speed Index). Definicje tabel Si i Bliżej. link do tabeli

8. Znakowanie dla wzmocnionej opony. W naszym przykładzie XL oznacza Extra Load. Możemy również zobaczyć RF lub wzmocniony. Opony z tymi oznaczeniami będą miały możliwość większą ładowność.

9. Certyfikacja opon dla danej marki pojazdu. Opony o tym oznaczeniu są produkowane we współpracy z producentem pojazdu i są montowane w tych pojazdach bezpośrednio w produkcji. Opony te mogą być wykorzystane w innym samochodzie innej marki. W naszym przykładzie MO (Mercrdes Only) oznacza homologację dla Mercedesa. Lista zatwierdzeń

10. Opony typu Run Flat to ogumienie, którego budowa umożliwia bezpieczne kontynuowanie jazdy po utracie ciśnienia w kołach. Istnieją różne technologie Run Flat, ich cechą wspólną są ściśle określone zasady użytkowania po utracie ciśnienia, mianowicie: jazda z prędkością nie większą niż 80 - 90 km/h przez dystans 80 – 200 km (zależnie od zastosowanej technologii). W naszym przykładzie jest to technologia RFT ( Run Flat Techology) Skróty opon typu Run Flat

11. Skrót oznaczający, że jest tekst z boku, które mogą mieć różne kolory i różne wzory. Może to być tylko kolor ściany bocznej. W naszym przykładzie jest to zwarcie OWL ( Outline White Lettering = Biały Zarys Liter ). Warianty napisów na oponie

12. Opona z rantem chroniącym felgę. W naszym przykładzie jest to skrót MFS ( Maximum Flange shield = Maksymalna Ochrona Felgi ). Skróty dotyczące ochrony felgi

13. Oznaczanie opon, która jest przeznaczona do ruchu zimowego. Ten skrót M+S ( Mud + Snow = Błoto + Śnieg ) można również znaleźć u opony całorocznej. Symbol góry z płatkiem śniegu oznacza, że opona dobrze spisze się w warunkach typowo zimowych.

14. Marka "producent" opon.

 

Znaczenie skrótów znalezionych na bocznej ścianie opony

 

 

Skróty technologii i właściwości opon

 

Skrót

Opis skrótu Pełny opis Marka
3 PMSF - Tree Peak Moutain Snow Flake - Symbol
3 PMSF
opona zimowa Three Peak Moutain Snow Flake   
4x4  opony przeznaczone do napędu 4x4    
Acoustic technologia zmniejszająca hałas opon   Michelin 
C pojazdy użytkowe, lekkie ciężarówki Comercial  
Connect system i aplikacja do ciągłego monitorowania temperatury i ciśnienia w każdej oponie Track Connect Michelin 
CP opona dla przyczep kempingowych CamPing  
CS z kleistą warstwą uszczelniającą ContiSeal™ Continental
CSi technologia zmniejszająca hałas opon ContiSilent™ Continental
DSST samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Dunlop
DT inny wzór bieżnika pod względem opcji parowania lub rowkowania   Michelin 
DT1 inny wzór bieżnika pod względem opcji parowania lub rowkowania   Michelin 
E zoptymalizowany opór toczenia   Michelin, Continental
ELT do samochodów elektrycznych ELECT Pirelli
EMT samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Goodyear
FP rant ochronny opony, zabezpieczające felgi   Dunlop, Fulda, Goodyear, Sava
FR rant ochronny opony, zabezpieczające felgi   Barum, Continental, Matador, Semperit
G1 Specyficzny rozmiar opony   Michelin
GreenX ekologiczna mieszanina GreenX Michelin 
INSIDE strona opony przymocowana do pojazdu do wewnątrz    
ISI znak homologacji na rynku indyjskim może być również używany w Indiach   Goodyear
KA identyfikacja różnych wymiarów, można zmieniać szerokość bieżnika   Michelin 
KS inna zastosowana mieszanina   Michelin 
LHD opona do samochodów z kierownicą po lewej stronie Left Hand Drive Dunlop, Goodyear
LI indeks ładownośći Load Index  
LRR zoptymalizowany opór toczenia Low Rolling Resistance Nexen, Dunlop, Goodyear
LRx zakres obciążenia B -4płótno, C -6płótno, D -8płótno, E -10płótno, F -12płótno Load Range BF Goodrich
M+S opony zimowe i całoroczne (błoto i śnieg) Mud and Snow  
MFS rant ochronny opony, zabezpieczające felgi   Bridgetone, Hankook, Fulda, Nexen, Michelin
ML ochrona ściany bocznej przed uszkodzeniem w postaci gumowej wystającej taśmy   Continental
NST technologia zmniejszająca hałas opon Noise Shiel technology Dunlop
OT produkcja Tajlandia   Goodyear
OUTSIDE strona opony zamontowana na pojeździe na zewnątrz    
OWL biały napis na boku Outline White Letters Hankook, Nexen, Yokohama, Kumho, BF Goodrich
P.O.R profesjonalne opony terenowe Professional Off the Road BF Goodrich, Nexen, Yokohama
PNCS technologia zmniejszająca hałas opon Pirelli Noise Canceling Systém Pirelli
POR profesjonalne opony terenowe Professional Off the Road Goodyear
PR liczba płócien Ply Rating Mitas
PS z kleistą warstwą uszczelniającą Power Seal Goodyear
RB czarny napis na boku Raised Black Pirelli
RBL czarny napis na boku Raised Black Letters BF Goodrich, Yokohama
RF wzmocniona opona o większej ładowność ReiForced Continental
RFT samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Bridgestone, Nokian, Hankook, Kumho, Pirelli
RHD opona z kierownicą po prawej stronie Right Hand Drive Goodyear
ROF samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Goodyear, Dunlop, BF Goodrich,
RPB rant ochronny opony, zabezpieczające felgi   Yokohama
RSC samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Dunlop, Goodyear
RW biały napis na boku Raised White Pirelli
RWL biały napis na boku Raised White Letters BF Goodrich
S1 zoptymalizowany opór toczenia   Michelin
S2, S3
zmniejszony obwód opony, z produkcji   Michelin
SA technologia zmniejszająca hałas opon Sound Absorber Hankook
SCT technologia zmniejszająca hałas opon Sound Comfort Technology Goodyear
SG z kleistą warstwą uszczelniającą SealGuard Hankook
SI indeks prędkość Speed Index  
S-I z kleistą warstwą uszczelniającą Seal Inside Pirelli
SS z kleistą warstwą uszczelniającą SelfSeal Michelin 
SSR samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Continental
ST z kleistą warstwą uszczelniającą SealTech Goodyear
ST technologia zmniejszająca hałas opon Silence Tuned Michelin 
TL opona bezdętkowa TubeLess  
TT opona dętkowa Tubele Type  
TV podkreślenie elementów ściany bocznej za pomocą technologii „velvet” technology velure Michelin
ULRR zoptymalizowany opór toczenia Ultra Low Rolling Resistance Bridgestone, Dunlop, Goodyear
WL biały napis na boku   Pirelli
WSW biała ściana boczna White SideWall Goodyear, Maxxis
XL wzmocniona opona o większej ładowność eXtra Load  
XSE zoptymalizowany opór toczenia   Michelin
ZP samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego   Michelin 
ZPS samonośna technologia, wzmocniona ścianka boczna zastąpienie koła zapasowego                               Yokohama

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter

Autopay logos

Opony i Alufelgi

OponyAlbert.pl

Ignacego Matuszewskiego 11
80-288 Gdańsk

Brak możliwości odbioru osobistego zamówień pod tym adresem.

Infolinia: +48 730 77 77 66
kontakt@oponyalbert.pl