Oznaczenia opon w UE
Wedle nowych zasad wprowadzonych przez Unię Europejską, producenci mają obowiązek zaopatrzać opony w etykiety zawierające informacje na temat bezpieczeństwa, generowanego hałasu oraz wpływu na zużycie paliwa przez pojazd.
Pierwszą z nich jest efektywność energetyczna, czyli wpływ oporu toczenia na zużycie paliwa. Opór toczenia to nic innego jak straty energii powstające na skutek odkształceń opony w kontakcie z podłożem. Im mniejszy opór toczenia tym mniej paliwa jest spalane, a jazda jest bardziej oszczędna. Do oznaczenia wartości stosuje się litery od A do G, gdzie A odpowiada najlepszemu współczynnikowi, a G najgorszemu. Różnica pomiędzy skrajnymi wartościami może wynieść około 7,5% zużycia paliwa w przypadku samochodów osobowych.
Drugim elementem jest droga hamowania na mokrej nawierzchni, odpowiadająca bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. Wartość jest mierzona w metrach od rozpoczęcia hamowania przy prędkości 80 km/h, oraz przedstawiona za pomocą liter od A do G, gdzie A jest wartością najlepszą. Różnice pomiędzy sąsiadującymi punktami wynoszą od 3 do 6 metrów, natomiast różnica pomiedzy kategorią A a F wynosi ponad 18 m drogi hamowania.
Trzecim współczynnikiem jest poziom hałasu generowany przez opony podczas jazdy z prędkością 80 km/h przy wyłączonym silniku. Prezentowany jest za pomocą fal, gdzie jedna fala oznacza wartość najniższą, a trzy fale - najwyższą. Dodatkowo podana jest wartość numeryczna w decybelach. Należy pamiętać, że hałas wytwarzany przez opony zależy także od rodzaju nawierzchni.