Rotacja opon
Opony należy poddawać właściwej rotacji. Chociaż wielu ludzi jest w stanie samodzielnie zadbać o rotację własnych opon, to szybko, łatwo i bezpiecznie jest zlecić to fachowcom. W instrukcji obsługi do pojazdu jest opisany prawidłowa kolejność i harmonogram rotacji w danym pojeździe. Jeśli nie są podane żadne konkretne terminy, z reguły rotację opon należy wykonywać co 8000 do 10000 kilometrów.
Okresowa rotacja opon jest istotną częścią ich pielęgnacji. Głównym celem regularnej rotacji opon jest uzyskanie bardziej równomiernego zużywania się wszystkich opon w pojeździe. Jeśli w dokumentacji użytkownika nie jest podana żadna częstotliwość ani kolejność rotacji, należy ją przeprowadzać co 8000 do 10000 kilometrów. Rotację należy jednak przeprowadzić wcześniej w razie zaobserwowania nietypowego lub nierównomiernego zużycia, sprawdzając zarazem przy pomocy wykwalifikowanego dealera opon lub zakładu wyważania, jaka jest przyczyna takiego zużycia. Uderzenie o coś twardego, np. podczas wjechania w dziurę, może powodować rozbieżność, której objawem jest nierównomierne zużywanie się opon.
Rotacja jest szczególnie ważna w samochodach z napędem przednim, ponieważ przednie opony zużywają się szybciej niż tylne. Nierówna głębokość profilu z przodu i z tyłu będzie powodować nierówne hamowanie i trudności w prowadzeniu, zwłaszcza podczas deszczu. Jeśli opony nie będą poddawane rotacji, wreszcie będzie trzeba je wymieniać po dwie naraz, a więc zawsze będą miały nierówne głębokości bieżnika. Wymiana całego zestawu czterech opon pozwoli zachować zrównoważone właściwości trakcyjne podczas hamowania i prowadzenia samochodu.
Szczególną uwagę należy zwrócić w przypadku posiadania opon kierunkowych. Opony kierunkowe muszą pozostać po tej samej stronie samochodu, czyli ich rotacja musi się odbywać tylko przez zamianę przedniej na tylną i odwrotnie, aby uniknąć niepoprawnego kierunku obrotów. Aby sprawdzić, czy posiadane opony są kierunkowe, należy zobaczyć, czy na ściance bocznej nie znajduje się strzałka z napisem „rotation”.
Ponadto w niektórych samochodach mogą być na przedniej i tylnej osi zamontowane opony różnej wielkości lub różniące się konstrukcją bieżnika, co może powodować dodatkowe restrykcje dotyczące rotacji.