Sprawdzanie opon
Sprawdzenie opon zajmie Ci zaledwie kilka minut – to niewielka inwestycja w stosunku do tego, co możesz dzięki temu zyskać.
Ponieważ opony są jedynym elementem pojazdu mającym kontakt z podłożem, postaraj się wygospodarować co jakiś czas tych kilka minut na sprawdzenie ich stanu. Zużyte ogumienie znacząco obniża bezpieczeństwo jazdy i osiągi pojazdu. Czym zatem jest tych kilka minut, jeżeli otrzymasz za to bezpieczeństwo swojej rodziny? Opony utrzymane we właściwym stanie mogą przejechać powyżej 45 000 km, w zależności od stylu jazdy i stanu nawierzchni.
1. Ciśnienie powietrza w oponach
Sprawdzaj ciśnienie w oponach przynajmniej raz w miesiącu lub przed wyjazdem w dłuższą trasę.
Opona z zaniżonym ciśnieniem może wyglądać jak opona napompowana do prawidłowej wartości. Zadbaj o swoje bezpieczeństwo i regularnie sprawdzaj ciśnienie, zwłaszcza przed jazdą z dużą prędkością. Właściwe ciśnienie jest jednym z czynników zapewniających Twoje bezpieczeństwo i trwałość opon.
Pamiętaj, aby sprawdzać ciśnienie na zimnych oponach. Jeżeli nie przejechałeś jeszcze 3 km, to opony wciąż są uznawane za zimne. Wartość właściwego ciśnienia może zawsze sprawdzić w instrukcji obsługi pojazdu.
2. Głębokość bieżnika
Dobrym pomysłem jest sprawdzanie bieżnika pod kątem zużycia i ewentualnych uszkodzeń przynajmniej raz w miesiącu.
Opony należy wymienić, gdy głębokość rowków bieżnika będzie równa lub mniejsza niż 1,6 mm.
Oponę z tak zużytym bieżnikiem należy bezwzględnie wymienić, ponieważ jazda na takim ogumieniu stanowi zagrożenie i jest wykroczeniem. Głębokościomierz można nabyć w punkcie sprzedaży opon.
3. Geometria podwozia
Dogodnym momentem na sprawdzenie geometrii układu jezdnego jest każda wizyta w serwisie lub przed przeglądem technicznym pojazdu.
Niewłaściwa geometria układu zawieszenie samochodu może negatywnie wpływać na zachowanie pojazdu na drodze, tym samym zagrażając Twojemu bezpieczeństwu. Nie zawsze jest możliwe wyczucie nieprawidłowości podczas jazdy. Koła mogą stracić zbieżność na przykład po błahym uderzeniu w krawężnik lub wjechaniu w dziurę w jezdni. Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie mechanikowi sprawdzenie zbieżności podwozia przy każdej wizycie w serwisie lub przed przeglądem technicznym.
4. Wyważanie kół
Sprawdzenie wyważenia kół można wykonać przy zmianie pozycji opony w samochodzie, czyli co 5 000-10 000 kilometrów.
Wyważanie jest często mylone ze geometrią podwozia. Regulacja geometrii polega na ustawieniu właściwego kąta pochylenia kół w różnych płaszczyznach, natomiast wyważanie polega na eliminacji wibracji koła podczas toczenia. Wyważanie zapobiega przedwczesnemu zużyciu ogumienia i chroni elementy podwozia, układu kierowniczego i łożysk przed uszkodzeniem. Właściwie wyważone koła są także gwarancją komfortu jazdy.
5. Zmiana pozycji opon
Przedłuż trwałość ogumienia poprzez zmianę ich pozycji co 5 000-10 000 kilometrów.
Zmiana pozycji opony polega na jej demontażu i powtórnym montażu na innym kole. Do zmiany pozycji powinno się również włączać oponę z koła zapasowego. Rotacja opon jest jednym ze sposobów na równomierne zużycie opon oraz na przedłużenie ich trwałości i zaoszczędzenie na ich wymianie.
6. Zawory
Ze względów bezpieczeństwa konieczna jest wymiana zaworów przy każdorazowej wymianie ogumienia.
Zawór odgrywa istotną rolę w utrzymywaniu właściwego ciśnienia w oponie. Zawory ulegają stopniowemu zużyciu na skutek działającej na nie znacznej siły odśrodkowej. Jak duże są te siły? Przy prędkości 100 km/h na zawór działa siła ciągnąca o wartości 1,7 kg. Ze względów bezpieczeństwa konieczna jest wymiana zaworów przy każdorazowej wymianie ogumienia. Nowe zawory przedłużą trwałość opon i zapewniają bezpieczeństwo podczas jazdy.
Poświęcanie trwałości opon, a nawet własnego bezpieczeństwa ze względu na koszt zaworów może się okazać zgubną strategią. Upewnij się, że przy zmianie opon założono również nowe zawory.
7. Amortyzatory
Niesprawne amortyzatory zagrażają bezpieczeństwu kierowców! Opona jest elementem zapewniającym kontakt pojazdu z podłożem, ale to amortyzator odpowiada za ograniczenie kołysania nadwozia oraz zapobieganie oderwaniu koła od podłoża na wybojach (tzw. "podbicia"). Nawet najlepsza opona, która traci kontakt z podłożem nie jest w stanie przenosić sił podczas przyśpieszania, hamowania i wykonywania innych manewrów przez kierowcę.
Wadliwe działanie amortyzatorów wydłuża drogę hamowania, zmniejsza komfort podróżowania i powoduje przyśpieszone zużycie opony (najczęściej w postaci nieregularnych pofalowań i wybrań).
Jest to o tyle ważne, że zbyt późna reakcja na wadliwie działający amortyzator zazwyczaj pociąga za sobą konieczność wymiany również opony.