Test opon całorocznych ADAC 2020
Dotychczas wybór odpowiedniego typu opon sprowadzał się do letnich na okres wiosenno letni kiedy temperatury są wysokie oraz zimowych na zimny okres jesienno zimowy.
Obecnie podział ten nie jest już tak oczywisty za sprawą pojawiających się w ostatnim czasie, w ofercie większości producentów ogumienia, opon całorocznych. Dzięki swojej praktyczności, uniwersalności i ekonomiczności popyt na ten typ opon stale rośnie, co najlepiej pokazuje ponad 20% udział opon całorocznych w rynku.
Ogumienie całoroczne oszczędza czas, miejsce oraz pieniądze. Eliminuje potrzebę wymiany ogumienia 2 razy w roku, nie trzeba również przechowywać drugiego kompletu opon lub całych kół.
Pojawia się jednak pytanie czy opony całoroczne zapewniają taki sam poziom bezpieczeństwa i właściwości co opony sezonowe. Niemiecki automobil klub ADAC postanowił to sprawdzić na przykładzie 7 modeli ogumienia całorocznego w rozmiarze 235/55R17 zamontowanych na samochodzie Ford Kuga.
Poniżej wyniki testów. Nadawane oceny przypominają te ze szkoły, jednak w Niemczech system oceniania jest odwrotny niż w Polsce (1 to ocena najlepsza, zaś 5 – najgorsza), dlatego im niższy wynik otrzymała dana opona, tym lepiej (1-bardzo dobry, 2-dobry, 3-zadowalający, 4-wystarczający, 5-niewystarczający).
TEST OPON CAŁOROCZNYCH ADAC 2020 - 235/55 R17 |
||||||||
MARKA I MODEL OPONY |
SUCHA DROGA |
MOKRA DROGA |
ŚNIEG |
LÓD |
HAŁAS |
ZUŻYCIE PALIWA |
ZUŻYCIE OPONY |
OCENA OGÓLNA |
Continental AllSeason Contact |
3,6 | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,0 | 1,5 | 1,5 |
3,6 |
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 |
3,8 | 2,6 | 3,6 | 2,4 | 2,8 | 1,9 | 2,0 |
3,8 |
Michelin Cross Climate+ |
2,3 | 2,7 | 3,9 | 2,4 | 3,0 | 2,0 | 0,6 |
3,9 |
Nokian
|
3,9 | 2,9 | 3,0 | 2,7 | 3,4 | 2,4 | 2,0 |
3,9 |
Uniroyal
|
4,3 | 2,7 | 3,0 | 2,4 | 2,7 | 2,2 | 1,0 |
4,3 |
Vredestein
|
3,9 | 2,6 | 5,2 | 2,7 | 2,7 | 2,5 | 1,0 |
5,2 |
Bridgestone
|
2,6 | 2,0 | 5,4 | 2,4 | 2,9 | 1,9 | 2,0 |
5,4 |