Wzór bieżnika. Moda na przyczepność.


Pewnie nigdy nie myślałeś w ten sposób, ale z oponami jest tak, jak z modnymi dodatkami. Są niczym klejnoty, które dopełniają całości wyglądu Twojego samochodu. Bieżnik musi nie tylko zapewniać przyczepność, trakcję czy panowanie nad pojazdem, ale musi także być atrakcyjny. Projektując samochody, dużą uwagę przykłada się do wzoru bieżnika, dzięki któremu pojazd będzie się wyróżniał w salonie samochodowym.

„Dla mnie wszystkie bieżniki wyglądają tak samo!”

Jest niemal niemożliwe, aby patrząc na bieżnik stwierdzić, czy jeden jest lepszy od drugiego. Krótko mówiąc, bieżnik to jedyny element pojazdu - wielkości ludzkiej dłoni - mający kontakt z podłożem. Twoje auto ma cztery takie elementy. Jest zatem niezwykle ważne, aby tak niewielki obszar zapewniał dużą przyczepność, krótką drogę hamowania, osiągi i bezpieczeństwo. Zwłaszcza w niesprzyjających warunkach pogodowych. Właśnie nad tym pracuje 4000 osób zatrudnionych w Centrum Technologii Michelin, z największym budżetem w całej branży oponiarskiej.

 

Budowa, materiały i wzór bieżnika

To elementy opony, które zapewniają bezpieczeństwo jazdy, panowanie nad pojazdem i niskie koszty użytkowania. Nie możemy, co prawda, zobaczyć jak zbudowana jest opona, ale możemy zawsze przyjrzeć się jej bieżnikowi. Zobaczmy, w jaki sposób oba obszary wpływają na osiągi:

  • Bezpieczeństwo (przyczepność na mokrej nawierzchni)
  • Przyjemność jazdy (kierowanie pojazdem na suchej nawierzchni)

PRZYCZEPNOŚĆ NA MOKREJ NAWIERZCHNI

Aby zrozumieć na czym polega rola bieżnika opony na mokrym podłożu, wyobraźmy ją sobie jako pompę wodną. Im więcej kanalików w bieżniku opony, tym więcej wody jest ona w stanie odprowadzić z obszaru kontaktu z podłożem i tym samym zwiększyć przyczepność.  Warto zauważyć, że bieżnik odprowadza wodę spod opony zaledwie w przeciągu milisekund. Dla przykładu, opona o rozmiarze 195/65 R 15 jest w stanie „przepompować" prawie 15 litrów wody w ciągu sekundy.

Ilość rowków

  • Im większa ilość rowków w oponie, tym większa zdolność opony do odprowadzania wody.

Kształt i ułożenie

  • Podobnie jak w systemach odwadniającyh, wzór bieżnika (symetryczny, kierunkowy, asymetryczny) określa jak szybko woda będzie odprowadzana spod opony

Nacięcia

  • Lamele, te niewielkie nacięcia w bieżniku, poprawiają trakcję na mokrym lub oblodzonym podłożu. Lamele pomagają odprowadzać wodę spod opony, działając podobnie do wycieraczek.

KONTROLA TORU JAZDY NA SUCHEJ NAWIERZCHNI

Sztywność bieżnika jest jednym z kluczowych elementów, które mają wpływ na precyzję kierowania pojazdem i szybkość reakcji opon na ruchy kierownicą.

Sztywność bieżnika zapewniają:

Profil opony

  • Płaski profil z kwadratowymi barkami zapewnia stabilność opony na zakrętach.

Liczba nacięć

  • Wraz ze spadkiem liczby kanalików w bieżniku wzrasta ilość gumy na podłożu, dzięki czemu wzrasta przyczepność.

Masywne klocki bieżnika

  • Duże klocki bieżnika ograniczają elastyczność bieżnika.

Samoblokujące się lamele

  • Lamele umieszczone w klockach bieżnika zmniejszają jego sztywność. Aby zminimalizować to zjawisko, opracowaliśmy trójwymiarowe lamele, które blokują się pod obciążeniem.

Bieżniki opon zużywają się stopniowo, osłabiając przyczepność opon. Regularnie, przynajmniej raz w miesiącu, sprawdzaj ciśnienie w oponach. Opony należy wymienić, gdy głębokość rowków bieżnika będzie równa lub mniejsza niż 1,6 mm. Jazda na oponach z tak zużytym bieżnikiem może być niebezpieczna ponieważ nie gwarantuje odpowiedniego bezpieczeństwa, a ponadto jest wykroczeniem. Głębokościomierz do mierzenia bieżnika możesz nabyć w punkcie sprzedaży opon.

 

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter

Autopay logos

Opony i Alufelgi

OponyAlbert.pl

Ignacego Matuszewskiego 11
80-288 Gdańsk

Brak możliwości odbioru osobistego zamówień pod tym adresem.

Infolinia: +48 730 77 77 66
kontakt@oponyalbert.pl