Zawory do kół
Zawory do kół
Zawór gumowy: - 7.50 zl /1szt. cena bez montażu*
Zawór chrom: - 7.50 zl /1szt. cena bez montażu *
Zawór ukryty: 17,50zl /1szt. cena bez montażu *
* do ceny zaworu należy doliczyć koszt wymiany opony z wyważeniem według cennika.
Zawory do kół, niedoceniany element
Zawór w kole jest jednym z elementów decydujących o bezpieczeństwie jazdy, choć rzadko zwraca się na niego uwagę.
Statystyki wykazują rosnąca liczbę awarii i wypadków wywołanych przez uszkodzony lub nieszczelny zawór. Na pierwszym miejscu awarie opon są związane z ich przebiciem. Następne w zestawieniu jest uszkodzenie warstw opony wynikające z uderzenia w przeszkodę lub wpadniecie w dziurę w drodze. Na trzecim miejscu obserwuje się uszkodzenie zaworu. Jeśli do takiego zdarzenia dojdzie w samochodzie rozpędzonym do dużej prędkości, może to wywołać niebezpieczną sytuację dla kierowcy i pasażerów. Za awarię ogumienia najczęściej obwinia się same opony. Tymczasem w wielu przypadkach powodem uszkodzenia może być zawór. Można to zweryfikować podczas oględzin koła w całości, z zaworem umieszczonym w gnieździe felgi.
Jakie zadanie spełnia zawór?
Zawór potocznie kojarzy się z operacją pompowania kół. Jest to faktycznie jedna z funkcji, ktorą pełni wentyl, ale przy jego pomocy można również upuścić powietrze. Głównym więc zadaniem zaworu jest kontrola ciśnienia w oponie.
Jakość zastosowanych zaworów ma ogromne znaczenie. Chodzi nie tylko o utrzymanie ciśnienia powietrza w oponie. Na ten element koła podczas jazdy działa siła odśrodkowa. Im szybciej obraca się koło, tym ta siła jest większa. Podczas jazdy z prędkością 130-140 km/h wentyl gumowy odchyla się od swego standardowego położenia względem felgi nawet o 30 stopni. Skutkiem ciągłego wyginania i prostowania się tego elementu następuje jego niszczenie, szczególnie w części wystającej z felgi. Zaleca się wymianę wentyli na nowe przy każdej sezonowej wymianie opon.
Cały proces odpowiedniego użytkowania opon przekłada się bezpieczeństwo podróżowania samochodem. Nieprawidłowości mogących obniżyć sprawność ogumienia jest bardzo wiele. Część z nich jest związana z montażem koła. Pozostawienie starego zaworu w feldze to tylko jedno z powszechnych grzechów zakładów wulkanizacyjnych. W serwisach wymiany opon dochodzi do częstego stosowania past ropopochodnych do uszczelniania kół, które niszczą gumę, zamiast stosowania nieznacznie droższych środków na bazie detergentów.
Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie zaworów metalowych, wkręcanych w felgę. Są odporne na zniszczenie i... zdecydowanie ładniejsze, co jest ważną cechą szczególnie w zestawieniu z felgami aluminiowymi, a w autach o sportowym zacięciu również z oponami nisko-profilowymi, które są bardzo wrażliwe na zmianę ciśnienia.
Zawór jest jedna z dróg, którymi może uchodzić powietrze z opony. Warto o tym pamiętać, szczególnie że jest to element koła narażony na szybkie zużycie.