Jak czytać oznaczenia na oponie
Wszystkie podstawowe informacje o oponie są podane na jej ściance bocznej. Jest to swojego rodzaju „dowód tożsamości” opony. Więcej informacji na temat różnych oznaczeń opony znajduje się na tej stronie.
Istnieją różne formy oznaczenia opon, które z kolei różnią się w zależności od ich rodzaju.
Oznaczenia opony należy traktować tak samo jak numer części w samochodzie i właściciel powinien zakładać tylko te opony, które noszą dokładnie takie samo oznaczenie jak podane w instrukcji obsługi samochodu, lub zatwierdzone opony alternatywne (patrz KONWERSJA ROZMIARÓW OPON). Większość oznaczeń rozmiaru mówi, jakie są wymiary, rodzaj budowy i maksymalna prędkość opony.
Typowe oznaczenia opony przedstawione na rysunku obok są następujące:
- Szerokość przekroju opony w mm
- Stosunek wysokości do szerokości przekroju w %
- Budowa opony (R= radialna)
- Średnica obręczy w calach
- Maksymalna nośność (indeks nośności)
- Symbol prędkości
- Opona bezdętkowa (TUBELESS)
- Numer i znak atestu typu ECE
- Położenie wskaźnika zużycia bieżnika
- Zdolność do jazdy po błocie i śniegu w zimie (patrz poniższe zdjęcie)
- Symbol śnieżynki oznaczający oponę zimową (patrz poniższe zdjęcie)
- Data produkcji (tydzień, rok : dekada 1990-1999 )
- Symbol atestu amerykańskiego Departamentu Transportu
- Numer seryjny
- Kraj produkcji
- Nazwa towarowa
- Szczegóły dotyczące budowy opony (D.O.T.)
- Oznaczenie obciążenia i nacisku (D.O.T.)
- Rodzaj opony (radialna)
- Znak wymagany przez amerykańskie przepisy o informacji konsumenckiej (klasa jakości)
- Położenie zimowego wskaźnika zużycia bieżnika
Objaśnienie oznaczeń opony
Pozycja 1:
Szerokość przekroju opony to odległość w linii prostej w milimetrach między zewnętrznymi punktami ścianek bocznych napompowanej opony bez wypukłości spowodowanych przez oznaczenia, elementy dekoracyjne, pasy ochronne lub obręcze.
Pozycja 2:
Wysokość przekroju to połowa różnicy między średnicą ogólną a nominalną średnicą obręczy. Kształt opon ewoluował historycznie od prawie idealnie kolistego do spłaszczonego i szerszego. Zmieniło to relację lub proporcję wysokości przekroju do szerokości przekroju opony z 100 na 70, 60, 50% lub nawet mniej.
Pozycja 3:
Jeśli opona ma budowę radialną, w oznaczeniach opony na ściance bocznej znajduje się litera R.
Pozycja 4:
W ostatnich dekadach obręcze stają się coraz większe. Podczas gdy jeszcze 10 lat temu obręcz 16" byłaby postrzegana jako nietypowa, obecnie jest bardzo często spotykana.
Pozycja 5:
Indeks nośności opony to liczbowe oznaczenie maksymalnego obciążenia, jakie opona może przenosić przy prędkości wskazanej przez jej symbol prędkości i określonym ciśnieniu powietrza w oponie. Należy jednak zaznaczyć, że niezależnie od symbolu prędkości wszystkie indeksy nośności obowiązują tylko do prędkości 210 km/h. Powyżej tej prędkości obciążenie maksymalne należy zmniejszyć. Niektóre opony, zwłaszcza klasy ZR, nie noszą oznaczenia nośności. Najlepiej wtedy dowiedzieć się od producenta opony, jakie jest jej maksymalne obciążenie. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie poświęconej indeksowi nośności.
Pozycja 6:
Symbol prędkości opony to litera oznaczająca maksymalną prędkość, przy której dana opona może przenosić obciążenie wynikające z indeksu nośności. W danym samochodzie mogą być używane tylko opony o indeksie prędkości nie mniejszym niż jest podany w dokumentacji pojazdu (z wyjątkiem prędkości powyżej 210 km/h). Indeks nośności i symbol prędkości są podane na obu ściankach bocznych opony. Pierwsza liczba oznacza maksymalne obciążenie opony w układzie POJEDYNCZYM, a druga dotyczy montażu PODWÓJNEGO. Indeks prędkości opon zimowych może być niższy niż podany w dokumentacji samochodu. W niektórych krajach jest obowiązek umieszczania w polu widzenia kierowcy naklejki z maksymalną prędkością opony. Dopóki te opony są założone, nie można przekraczać tej prędkości. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie poświęconej indeksowi prędkości.
Pozycja 7:
Wyraz TUBELESS oznacza, że opona musi być używana bez dętki.
Pozycja 8:
Znak i numer atestu typu ECE stanowi potwierdzenie, że opona spełnia wymagania norm ECE-R30/R54.
Pozycja 9:
Wskazuje, gdzie znajdują się wskaźniki zużycia bieżnika (wysokość 1,6 mm) w głównych rowkach bieżnika opony. Jeśli opona jest na tyle zużyta, że wskaźniki zużycia znajdują się na tej samej wysokości co przylegające do nich żebra bieżnika, oznacza to, że głębokość bieżnika opony zmniejszyła się już do 1,6 mm. Należy wtedy niezwłocznie wymienić opony, ponieważ 1,6 mm to minimalna głębokość bieżnika dopuszczona w kodeksie drogowym. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie Kontrola bieżnika opony.
Pozycja 10:
Litery M&S oznaczają, że opona jest zimową oponą nadającą się do jazdy po zaśnieżonej i oblodzonej powierzchni.
Pozycja 11:
Symbol śnieżynki oznacza, że opona z powodzeniem przeszła testy jazdy w warunkach zimowych określone w procedurach badawczych ETRTO i ma na to odpowiednie świadectwo.
Pozycja 12:
Do 2000 r. data produkcji opony była podawana jako 4 cyfry na końcu numeru seryjnego, gdzie pierwsze dwie oznaczały tydzień roku, a trzecia rok produkcji. Dlatego dekada 1990–1999 jest oznaczona znakiem zapytania (?). Od 2000 r. są używane 4 cyfry, gdzie trzecia i czwarta oznaczają rok produkcji.
Pozycja 13:
Symbol DOT oznacza zgodność z amerykańskimi przepisami dotyczącymi opon.
Pozycja 14:
Numer seryjny opony.
Pozycja 15:
Kraj produkcji oznacza, skąd opona pochodzi.
Pozycja 16:
Nazwa towarowa opony, np. intensa hp, eskimo s3 itp.
Pozycja 17:
Szczegółowe informacje dotyczące budowy opony wymagane przez amerykański Departament Transportu (D.O.T.).
Pozycja 18:
Maksymalna nośność i ciśnienie powietrza zgodnie z przepisami obowiązującymi w USA, Kanadzie i Australii.
Pozycja 19:
Budowa opony (R= radialna).
Pozycja 20:
Oznaczenie wymagane przez amerykańską ustawę UTQG dotyczącą określania klasy jakości opon.
Pozycja 21:
Wskazuje, gdzie znajdują się zimowe wskaźniki zużycia bieżnika (wysokość 4 mm) w głównych rowkach bieżnika opony. Jeśli opona jest na tyle zużyta, że zimowe wskaźniki zużycia znajdują się na tej samej wysokości co przylegające do nich żebra bieżnika, oznacza to, że głębokość bieżnika opony zmniejszyła się już do 4 mm. Jest generalnie wskazane, aby zimowe opony wymieniać, gdy tylko głębokość bieżnika osiągnie 4 mm, aby zachować optymalne bezpieczeństwo w warunkach zimowych. Więcej informacji na ten temat można znaleźć na naszej stronie Kontrola bieżnika opony.