Konwersja rozmiarów opony
Konwersja rozmiarów opon polega na zamontowaniu opony innego rozmiaru niż opona zamontowana w samochodzie fabrycznie. Przed dokonaniem konwersji rozmiaru należy uwzględnić różne czynniki. Więcej informacji znajduje się poniżej.
Przed wykonaniem konwersji rozmiaru opony należy:
Upewnić się, że indeksy nośności i prędkości opony, która ma zostać zamontowana zamiast wyposażenia fabrycznego,są równoważne tym samym indeksom zamontowanych fabrycznie opon lub od nich wyższe (zgodnie z danymi ETRTO, Europejskiej Organizacji Technicznej Producentów Opon i Obręczy).
Upewnić się, że nie narusza to obowiązujących przepisów.
Upewnić się, że średnica i szerokość obręczy jest zgodna z zaleceniami ETRTO (informacje na temat opony i danej obręczy można także znaleźć w dokumentacji otrzymanej od producenta obręczy) i pasuje do wybranego rozmiaru opony.
Upewnić się, że odległość skoku amortyzatora samochodu jest wystarczająca, aby zmieściła się opona tego rozmiaru bez ryzyka jakichkolwiek problemów mechanicznych lub problemów z kierowaniem.
Należy pamiętać o dodatkowym miejscu na wypadek, gdyby na oponie miały zostać założone łańcuchy na zimę.
Wymiana obręczy na pasujące do opon o innej wysokości profilu
W ramach opisanych powyżej reguł podstawowych istnieje możliwość zamontowania opon o niższej wysokości profilu, jeśli użyje się obręczy o większej średnicy. Utrzymanie takiej samej średnicy zewnętrznej opony wymaga zwiększenia średnicy obręczy. Wraz ze zmniejszeniem wysokości profilu opony zwiększa się jej szerokość.
W przypadku zmiany obręczy istotne jest zachowanie dokładnie tego samego rozstawu opon co fabrycznego wyposażenia zamontowanego przez producenta.
Żadne wartości dotyczące konwersji opon nie stanowią prawnie wiążącej zgody (producenta ani dystrybutora). Dealer i użytkownik końcowy są prawnie zobowiązani do przestrzegania obowiązujących przepisów, instrukcji technicznych, zaleceń producenta samochodu, producentów obręczy i opon oraz władz ustawodawczych i organów nadzoru.
OSOBA WŁĄCZAJĄCA SIĘ TAKIM SAMOCHODEM DO RUCHU BIERZE NA SIEBIE PEŁNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ, ZWŁASZCZA W ZAKRESIE PRZESTRZEGANIA PRZEPISÓW KODEKSU DROGOWEGO DOTYCZĄCYCH STANU TECHNICZNEGO POJAZDU.