Serwis klimatyzacji - co warto wiedzieć?


 

 UMÓW SIĘ ON-LINE 

 


 

  Choć wbudowany układ klimatyzacji stał się standardem w produkowanych w dzisiejszych czasach samochodach, wielu kierowców nadal nie posiada odpowiedniej wiedzy w jaki sposób powinno się o niego dbać. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że aby klimatyzacja spełniała swoją rolę oraz nie dochodziło do cyklicznych awarii, konieczne jest regularne jej serwisowanie oraz wykonywanie okresowych przeglądów układu.

 

 

car-791346_1920.jpg

 

Jak dbać o klimatyzację?

Chociaż okoliczności sprzyjające wzmożonemu zainteresowaniu układem klimatyzacji to czas wiosenny, ciepłe dni i początek lata to najlepszym sposobem na utrzymanie “klimy” w dobrej kondycji jest używanie jej przez cały rok. 

Znajdujący się w układzie klimatyzacji czynnik chłodniczy zawiera środki smarujące i konserwujące, a więc długa przerwa w użytkowaniu klimatyzacji, która często ma miejsce w okresie zimowym, może spowodować, że mechanizmy odpowiadające za chłodzenie powietrza ulegną degradacji. Środki smarujące mogą przestać spełniać swoją funkcję, w wyniku czego dochodzi do nieszczelności w układzie i wycieku czynnika chłodniczego.

Kierowcy powinni pamiętać, że klimatyzacja nie tylko pozwala na stworzenie “chłodnego azylu” w upalne dni, ale także przyspiesza proces odparowywania szyb, co najczęściej przydaje się przecież zimą. Warto więc co jakiś czas włączyć klimatyzację.

Kontrola układu klimatyzacji...

Doświadczeni mechanicy samochodowi zalecają by przynajmniej raz w roku dokonać przeglądu układu klimatyzacji w pojeździe. Najlepiej zrobić to wiosną, aby być przygotowanym na letnią falę upałów. Rozróżniamy dwa podstawowe rodzaje działań diagnostycznych układu klimatyzacji: kontrola klimatyzacji oraz serwis klimatyzacji.

Kontrola układu klimatyzacji to w zasadzie jedynie sprawdzenie poprawności jego działania. Jeżeli wszystkie parametry mieszczą się w granicach normy to nie ma konieczności wymiany czynnika chłodniczego. Czynnościami, które serwis może wykonać standardowo będą jedynie: wymiana filtra kabinowego oraz odgrzybianie. Chociaż oczywiście istnieje prawdopodobieństwo, że i to nie będzie konieczne.

...czy kompleksowy serwis klimatyzacji?

Kompleksowy serwis klimatyzacji to już “inna para kaloszy” i składa się na niego szereg czynności, których wykonanie daje pewność, że z układem wszystko jest w porządku. O ile posiadacze nowych, co najwyżej kilkuletnich samochodów z niskim przebiegiem, mogą pozwolić sobie jedynie na rutynową kontrolę i wykonanie czynności podstawowych, o tyle w autach nieco starszych warto przeprowadzić kompleksowy serwis układu. Jakie czynności się na niego składają?

Test elektroniki pokładowej

Serwisant kontrolę układu klimatyzacji najprawdopodobniej rozpocznie od podłączenia testera do gniazda diagnostycznego, gdzie będzie możliwość odczytania błędów zapisanych w pokładowym panelu sterowania klimatyzacją. Zapisane powinny być w nim informacje o spadku ciśnienia w układzie oraz wielu innych nieprawidłowościach. Oczywiście, jedynie w przypadku gdy samochód posiada wbudowany, pokładowy sterownik klimatyzacji. 

Badanie szczelności układu i wymiana czynnika chłodniczego

Ubytek czynnika chłodniczego jest procesem naturalnym i wynosi około 10% rocznie. Z tego względu serwis wykonujący usługę prawdopodobnie zapyta o datę ostatniego przeglądu klimatyzacji lub po prostu sprawdzi książeczkę serwisową. Jeśli ubytek czynnika będzie większy niż ten mieszczący się w granicach normy, będzie to jasny sygnał, że w układzie klimatyzacji występuje jakaś nieszczelność. Dokładne wykrycie nieszczelnego miejsca można wykonać na różne sposoby. Najpopularniejszymi z nich są: 

  • poszukiwanie nieszczelności czujnikiem wykrywającym gaz
  • pompowanie układu azotem, a podejrzane o nieszczelność elementy pokrycie pianą (miejsce nieszczelne zacznie uwidaczniać się tworzącymi pęcherzykami)
  • wtłoczenie do układu gazu z barwnikiem

Jeśli układ nie posiada nieszczelności lub została ona wyeliminowana, serwisant powinien napełnić klimatyzację nowym czynnikiem chłodniczym wraz z olejem do smarowania kompresora. Należy pamiętać, że kompresory mają różne wymagania i dobranie odpowiedniego oleju pozwoli zapobiec szybszym awariom.

Odgrzybianie

Odgrzybianie to czynność konieczna i zalecana do wykonywania raz do roku, ze względu na fakt, że niebezpieczne dla zdrowia złogi mikroustrojów potrafią pojawić się już po kilku miesiącach użytkowania. Odgrzybianie układu można przeprowadzić za pomocą środków chemicznych lub poprzez tzw. ozonowanie. Druga metoda uchodzi za skuteczniejszą i bezpieczniejszą dla zdrowia, przez co staje się coraz popularniejsza.

Wymiana filtra kabinowego i osuszacza

Filtr kabinowy i osuszacz to elementy, które posiadają określoną żywotność. W przypadku tego pierwszego, zaleca się wymianę de facto co rok. Osuszacz natomiast to element układu, który zbiera wilgoć z przechodzącego przez niego czynnika chłodniczego. Choć posiada generalnie dłuższą żywotność niż filtr, to jego eksploatacja nie powinna trwać dłużej niż około 2-3 lata.

Sprawdzenie wydajności klimatyzacji

Po wykonaniu wszystkich wymienionych czynności, pozostaje jedynie sprawdzić wydajność systemu. Najprostszym ze sposobów jest po prostu pomiar temperatury. Za pomocą małego termometru umieszczonego w kratce wentylacyjnej i ustawieniu systemu klimatyzacji na chłodzenie maksymalne, mierzy się czas do osiągnięcia określonej temperatury w kabinie samochodu. 

Jeśli wszystko działa jak należy, pozostaje jedynie wsiąść do samochodu i cieszyć się komfortową jazdą. Szerokiej drogi!


 

 UMÓW SIĘ ON-LINE 

 


 

Bądź na bieżąco, zapisz się na newsletter

Autopay logos

Opony i Alufelgi

OponyAlbert.pl

Ignacego Matuszewskiego 11
80-288 Gdańsk

Brak możliwości odbioru osobistego zamówień pod tym adresem.

Infolinia: +48 730 77 77 66
kontakt@oponyalbert.pl