Wrogowie opon
Opona ma trzech głównych wrogów: fizykę, środowisko i ludzi. Inni winowajcy krótkiego życia opon to m.in. niewłaściwe ciśnienie, uszkodzenia mechaniczne, warunki klimatyczne, nieodpowiednia konserwacja lub jej brak, obciążenie i prędkość. Z tak dużą grupą czynników mających wpływ na wytrzymałość ogumienia, dokładne określenie jego trwałość jest niemal niemożliwe. Opony Michelin są projektowane tak, aby zapewniać ich posiadaczom tysiące kilometrów eksploatacji w nienagannym stanie. Użytkowane w nieodpowiedni sposób mogą ulec przedwczesnemu zużyciu, uszkodzeniu, albo znacznie zredukować bezpieczeństwo użytkowania.
Trzej główni wrogowie opon w skrócie:
Fizyka
- Wiek.
- Zużycie i uszkodzenia (przebicia, przecięcia, uderzenia, spękanie gumy bieżnika/boku opony, pęcherze i wybrzuszenia itp.).
Ludzie
Brak regularnego sprawdzania stanu ogumienia pod kątem zużycia i uszkodzeń.
- Jazda z niewłaściwym ciśnieniem:
- zbyt niskim.
- zbyt wysokim.
- Napompowanie i kontynuacja jazdy na oponie uprzednio użytkowanej bez powietrza lub z zaniżonym ciśnieniem.
- Brak regularnego sprawdzania głębokości bieżnika.
- Kontynuacja eksploatacji opon zużytych do wskaźnika zużycia bieżnika.
- Jazda na oponie zapasowej o innym rozmiarze przy prędkości przekraczającej 80 km/h.
- Niezauważenie zmian zachowania pojazdu związanych ze stratą ciśnienia, hałasem lub wibracjami spowodowanymi przez opony.
- Montaż opon różnego typu w pojeździe.
- Brak oględzin opony wykonanych przez specjalistę.
- Brak oględzin opony po mocnym uderzeniu o przeszkodę.
- Styl jazdy.
- Obciążenie przyczepy
- Stosowanie opon różnego typu i o różnych rozmiarach.
- Niestosowanie wyższego ciśnienia w oponach do przyczep samochodowych i kampingowych.
- Pozostawienie starego zaworu opony bezdętkowej przy zmianie opony.
- Własnoręczne naprawy opon zamiast powierzenia czynności specjaliście.
- Przyjmowanie rozwiązań doraźnych jako trwałe.
- Zakładanie opon na felgi uszkodzone, zniekształcone lub zmodyfikowane.
- Niewłaściwe dobieranie rozmiarów opony do rozmiarów felgi.
- Własnoręczny montaż i/lub demontaż opon zamiast powierzenia tej czynności specjaliście.
- Brak wyważenia kół po montażu opon.
- Montaż opon o indeksie nośności i/lub prędkości niższych niż przewidziane do danego modelu pojazdu
Środowisko
- Ekstremalne temperatury.
- Deszcz, lód i śnieg.
- Oleje i substancje ropopochodne.